Consumenten die een ‘gratis mobiele telefoon’ hebben gekregen bij het afsluiten van hun mobiele abonnementen, kunnen de nieuwwaarde van hun toestel terugvragen bij de telecomprovider.

Op dit moment zit het er niet goed uit voor de Nederlandse providers. De telecomaanbieders hebben jarenlang ‘gratis’ mobiele telefoons ‘weggegeven’. Achteraf blijkt dat die mobiele telefoons niet ‘gratis’ zijn. In de praktijk bleek namelijk dat de kosten van de nieuwe telefoon al ingecalculeerd waren bij de maandelijkse prijs. Daardoor betaalden consument ongemerkt toch voor een hun nieuwe telefoon, terwijl de provider beloofd had dat de smartphone gratis zou zijn.

Gratis mobieltje

Gratis mobieltje is misleiding

De Nederlandse consumenten hebben nu telecomproviders voor de rechter gedaagd. De rechter stelt dat de toestellen onder valse voorwendselen werden verkocht. Er is dus sprake van misleiding, want het was voor veel consumenten niet duidelijk dat het hier eigenlijk om een ‘koop op afbetaling’ ging. Omdat het hier volgens de rechter om een dergelijke koop gaat, horen de providers zich te houden aan de wetten rondom financiering en kredieten.

In die wetten staat bijvoorbeeld wat de prijs van een product is, wat de financiering precies kost en hoeveel rente erover berekend wordt. De providers deden voorkomen dat de smartphone gratis was, terwijl de consument er ongemerkt wel voor betaalde.

Nieuwprijs terugclaimen

Het is inmiddels mogelijk de nieuwwaarde van een mobiele telefoon terug te claimen bij de telefoonprovider. Dat kan al in een aantal zaken, zo heeft de rechtbank beslist. De rechter stelt dat het niet juist is een smartphone ‘gratis weg te geven’, maar de consument er toch voor te laten betalen. De uitspraken duiden op problemen voor de telecomaanbieders. Op basis van eerdere uitspraken wisten de providers al dat ze de financieringskosten moesten terugbetalen, omdat consumenten er niet van op de hoogte waren. De providers dachten toen dat met een paar honderd euro per gedupeerde het probleem zou zijn opgelost. Maar nu de nieuwwaardes van de smartphones moeten worden betaald, kan dat tot 1000 euro per gedupeerde kosten.

Toch kan het terugkrijgen van de nieuwwaarde niet zomaar. De consument moet eerst bekijken of hij het toestel nog in kan leveren bij de provider. Is dat het geval, dan krijgt de consument de nieuwwaarde terug, maar moet hij het toestel inleveren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *