Deurwaarders zouden al een tijd lang geen inbeslagnames meer uitvoeren bij mensen die een achterstand hebben in het bestand van hun mobiele abonnement. De reden daarvoor, is een uitspraak van de Hoge Raad. Die besliste onlangs dat een abonnement met een ‘gratis toestel’ moet worden gezien als een aankoop of afbetaling.

Verschillende providers in Nederland reageren ontkennend op het bericht.

Beslissing
Providers zouden door de beslissing van de Hoge Raad kunnen denken dat als klanten de rekeningen aanvechten, de kantonrechter het abonnement dan als nietig verklaart. Op die manier zouden providers hun geld hoe dan ook niet terugkrijgen. Dat stelt radiozender BNR op basis van uitspraken van de vereniging van deurwaarders, de KBVG.

De KBVG zegt tegen de radiozender dat telecomaanbieders door de uitspraak niet zeker zijn of hun vordering wel slaagt. Daardoor zijn er sinds de uitspraak van de Hoge Raad vanaf midden vorig jaar geen inbeslagnames meer uitgevoerd bij een achterstand van het betalingen van de rekeningen van mobiele providers.

iPhone

Gratis telefoon
Voorheen verkochten mobiele aanbieders abonnementen met een gratis telefoon. In feite betalen klanten extra binnen het abonnement voor de aflossing van het toestel. In dat geval lijkt dit op afbetalen, zo stelde de Hoge Raad. Als er sprake is van een koop op afbetaling, gelden daarvoor andere wettelijke regels. In veel gevallen wordt bij het afsluiten van een abonnement met een gratis telefoon niet duidelijk wat de kosten van de telefoon zijn. Daarom vindt de Hoge Raad dat de providers zich niet aan de regels houden.

Het aantal zaken dat om die manier zou blijven liggen, zou inmiddels in de tienduizenden lopen. Daardoor lijkt het dat er tienduizenden Nederlanders zijn die hun mobiele abonnement niet betalen, zonder dat de provider daar wat aan kan doen. De uitspraak van de Hoge Raad had ook nog een ander gevolg. Zo is er bijvoorbeeld regelgeving in de maak die providers verplichten duidelijk uit te leggen hoeveel een toestel kost per maand. Daarnaast moeten providers een inkomenstoets doen bij het afsluiten van een abonnement, al is nog onzeker of dat ook echt doorgaat. De situatie bestaat al niet meer bij nieuwe abonnementen van providers. Bij die abonnementen is vaak al duidelijk hoeveel een toestel binnen het abonnement precies kost.

Reacties
De woordvoerders van Vodafone, KPN en T-Mobile reageren ontkennend op de berichtgeving. Volgens Vodafone zijn deurwaarders niet gestopt met inbeslagname, maar is er wel een juridische discussie gaande. Toch vindt de provider dat mensen gewoon hun telefoonrekening dienen te betalen. De provider zegt dat de uitspraak van de Hoge Raad daar niets aan verandert. Als een rechter zich erover zou moeten buigen, zal hij het zelfde concluderen, zo denkt Vodafone.

Ook KPN zegt niet gestopt te zijn met incassoprocedures. Een aantal zaken worden wel aangehouden, in verband met de uitspraak van de Hoge Raad. Volgens KPN gaat het vooral om praktische zaken, waardoor sommige incassoprocedures vertraging oplopen.

Tenslotte zegt T-Mobile helemaal niet te worstelen met het probleem. Volgens de woordvoerder heeft de abonnee bewust gekozen voor een telefoontoestel met abonnement, voor een bepaald bedrag per maand. Klanten die de producten hebben afgenomen, dienen ervoor te betalen. De klant mag bij de aanbieder kiezen of hij zijn toestel direct of in termijnen wil betalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *