Bijna de helft van alle Nederlanders die in het bezit is van een smartphone, heeft een muziekapp. De muziekapp is vooral populair onder tieners. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse mannen muziekapps vaker bezitten dan vrouwen. 26 procent van alle mannen heeft Spotify geïnstalleerd op zijn smartphone, terwijl 23 procent van de vrouwen dat heeft gedaan.

Bij Deezer is een uitzondering te zien. Vrouwen gebruiken die app vaker dan mannen. Dit blijkt uit cijfers van het Dutch Apps Market-rapport, van marktonderzoeker Telecompaper over afgelopen maand mei.

Muziekapp

Spotify bekendste muziekapp

De bekendste muziekapp is Spotify, zo zegt het rapport. Op een kwart van alle Nederlandse smartphones is de app te vinden. De tweede plaats in voor Shazam. Eén op de vijf Nederlanders die een smartphone bezit, heeft deze app op zijn mobiele telefoon geïnstalleerd. iTunes van Apple en Google Music van Google eindigen op een gedeelde derde plaats.

Het slechtst scoren apps als Sound Cloud, Apple Music, Deezer en Napster. Zij halen krap aan de tien procent. Op gebied van gebruik is Spotify ook de bekendste muziekapp. De app verslaat concurrenten met kop en schouders. Deze muziekapp wordt ongeveer 15 dagen per maand gebruikt. Dat is twee keer zoveel als iTunes, dat slechts zeven dagen per maand gebruikt wordt. Daarnaast waarderen gebruikers de kwaliteit van de app beter dan dat van andere muziekapps.

Sportapp

Daarnaast deed Telecompaper ook onderzoek naar het gebruik van sportapps op een mobiele telefoon. Een vijfde van de Nederlanders met een smartphone, heeft een dergelijke app op de telefoon geïnstalleerd. Dat is een lichte stijging over afgelopen jaren. Vooral mannen installeren apps zoals die van Voetbal International, NuSport of Telesport. Bijna een derde van alle mannen met een smartphone heeft zo’n app geïnstalleerd. Dat is tegen acht procent van de vrouwen. De sportinformatie-apps zijn wel minder afhankelijk van de leeftijd. Twintigers gebruiken sportinformatie-apps het meest. In mei werd de app 21 dagen per maand gebruikt. Een jaar daarvoor gebruikten we sport-apps nog zo’n 19 dagen per maand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *