Provider KPN heeft Simpel op de vingers getikt over de Belrevolutie-campagne. De provider was bij de oprichting van Simpel de verstrekkende partij, maar later ging Simpel over naar het netwerk van T-Mobile. Vorig jaar maakte de virtuele provider zich los van T-Mobile en ging het als onafhankelijke provider verder. De provider maakt nog wel gebruik van de infrastructuur van T-Mobile. 

KPN heeft een boze brief naar Simpel gestuurd met de claim dat klanten onbeperkt gratis kunnen bellen en sms’en bij het afsluiten van een abonnement met 1, 2 of 3 gigabyte dataverkeer per maand, misleidend is.

Simpel

Misleiding
Simpel adverteert op dit moment met het product ‘Belrevolutie’. Daarbij belooft de provider dat klanten onbeperkt kunnen bellen en sms’en. Volgens KPN is die bewering misleiding, omdat klanten zich moeten houden aan de ‘fair use policy’ (FUP). De FUP zou als nog een beperking aan het gebruik opleggen, waardoor de term ‘onbeperkt’ misleidend kan worden opgevat.

In de contractvoorwaarden van de abonnementen van Simpel staat inderdaad dat de provider het recht heeft om een klant af te sluiten als hij de dienst misbruikt. Daarbij gaat het om de ‘fair use policy’. Een dergelijke policy stelt grenzen aan het onbeperkt bellen en sms’en.

Misbruik
Volgens de directeur van Simpel, Jasper de Rooij, is er een verschil tussen mensen die veel bellen en sms’en en mensen die misbruik van de dienst maken. Dat zegt hij in de Telegraaf. Een klant die veel belt, zal niet zomaar worden afgesloten. De provider verstaat onder ‘bellen’: ‘een gesprek tussen twee mensen’. Als iemand acht uur achter elkaar hetzelfde nummer belt, mag hij verwachten dat de provider daar een probleem van maakt. Dan is de kans op misbruik groot en grijpt de provider in, zo zegt simpel tegen de krant.

Toen Simpel de brief van KPN ontving, stapte de provider ermee naar de media. Simpel noemt de brief van KPN er ‘kinderachtig’. Vooral de timing is volgens Simpel toevallig, omdat KPN juist afgelopen weekt adverteerde met onbeperkt bellen. In de kleine lettertjes staat niets over oneigenlijk gebruik. De directeur van Simpel zegt daarom dat de jurist van KPN wellicht hun eigen marketingafdeling moet aanklagen.

Onthutst
KPN reageerde verontwaardigd op de uitspraken van Simpel. KPN zegt dat de Telegraaf wel al een reactie heeft gekregen over de brief naar Simpel, maar dat KPN zelf geen reactie van de aanbieder heeft mogen ontvangen.

Simpel lanceerde vorige maand de Belrevolutie-campagne. Daarmee kunnen klanten van Simpel onbeperkt bellen en sms’en, als zij een databundel van 1, 2 of 3 gigabyte afsluiten. De nieuwe databundels met onbeperkt bellen en sms’en zijn in de aanbieding tot 1 januari 2016. Daarna stopt de provider weer met het aanbieden van onbeperkt bellen en sms’en.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *