Louche SMS-diensten die mobiele klanten veel geld kosten, bestaan nog steeds. Er is een stortregen van nieuwe klachten binnengekomen bij de handhavende instantie, de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten. De Stichting gaat naar aanleiding van de klachten de regels voor exploitanten van SMS-diensten nog strenger maken.

SMS Dienst
Louche SMS-diensten

In Nederland zijn er veel SMS-diensten die gebruik van de dienst in rekening brengen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij radio- en televisiezenders waarbij luisteraars of kijkers mee kunnen doen aan een prijsvraag. De zender stuurt vaak één of meerdere sms’jes terug. Die sms’jes zijn vaak niet gratis. Daarnaast maken steeds meer goede doelen gebruik van betaalde sms-diensten om zo donaties binnen te halen. Een deel van de aanbieders van SMS-diensten houdt zich aan de regels, maar toch zijn er nog teveel louche aanbieders die vooral vanuit het buitenland opereren. Er zijn nog veel misleidende prijsvragen waarbij mensen hun mobiele nummer in moeten vullen. Dat blijkt uit de uitzending van het televisieprogramma Kassa van afgelopen zaterdag.

Fraude

Op internet bestaan er prijsvragen die namens grote winkelketens worden uitgeschreven. Zo kunnen klanten waardebonnen winnen. Maar in de praktijk blijkt dat de winkelketens de prijsvragen de wedstrijd niet hebben uitgeschreven, maar dat criminelen de namen van de winkels misbruiken om zo slachtoffers geld afhandig te maken. In de uitzending van Kassa kwamen klanten van telecomproviders aan het woord die honderden euro’s per maand kwijtraakten door malafide SMS-diensten. Providers treden wel steeds harder op tegen louche SMS-diensten. Zo vorderen zij de opbrengst om zo slachtoffers schadeloos te stellen.

Aangescherpte regels

De Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten gaat de regels nu verder aanscherpen. Wie zich via het internet aanmeldt voor een bepaalde SMS-dienst, krijgt binnenkort een tweede scherm te zien. Op dat scherm is te zien dat zij een betaalde SMS-dienst zullen afnemen. Daarnaast moeten de ‘keywords’ duidelijker zichtbaar worden. Veel aanbieders vragen het woord ‘ok’ terug te sturen om een dienst af te nemen. In de toekomst moet dat woord ‘betalen’ worden, zodat consumenten zich beter bewust zijn van het feit dat gebruik van de SMS-dienst niet gratis is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *