• Dennis
  • 0

De Apple iPhone gaat vrij snel kapot. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. De onderzoekers concluderen dat gebruikers van de iPhone vaker dan andere consumenten schade hebben aan hun toestel. Ruim één op de drie iPhone bezitters zegt de afgelopen twee jaar schade te hebben gehad aan zijn smartphone.

Hoe groot die schade is, is te betwijfelen. Gezien de hoge verkoopprijs van de toestellen, zijn consumenten ook een stuk kritischer. 34 procent van de Nederlandse iPhone bezitters zegt wel eens schade te hebben gehad. Daarmee ligt het aantal schadegevallen hoger dan het zogenoemde marktgemiddelde.

iPhone 6S Camera

iPhones vaker gerepareerd

Gebruikers van de iPhone besluiten ook vaker de iPhone te laten repareren. 74 procent van alle Nederlandse bezitters doet dat, tegenover een marktgemiddelde van ruim 60 procent. 7 procent van de bezitters laat zijn iPhone niet repareren, omdat het toestel te oud is of het om slechts een kleine beschadiging gaat.

Dat juist iPhones snel stuk lijken te gaan, betekent niet automatisch dat de toestellen gevoeliger zijn voor schade. Door de hoge prijs zijn consumenten kritischer en gebruiken ze hun toestel bovendien ook langer, waardoor de kans op schade groter wordt.

Huawei bijna niet gerepareerd

Opvallend is een andere conclusie uit het onderzoek: Nederlandse bezitters van smartphones van het merk Huawei, kiezen er vaker voor hun smartphone niet te laten repareren. In de afgelopen twee jaar zijn 24 procent van alle gebruikers wel eens geconfronteerd met schade aan hun smartphone. Slechts 5 procent van de gebruikers kiest ervoor de telefoon te laten repareren. Daartegenover staat 14 procent die het toestel niet laat repareren, maar liever een nieuwe koopt.

De prijzen van de iPhone en die van Huawei liggen ver uitelkaar. Toestellen van Huawei zijn veel goedkoper, waardoor de prijs van een reparatie vaak niet opweegt tegen het kopen van een nieuw toestel. Daardoor kunnen we stellen dat smartphones van het Chinese merk vooral gebruikt worden als ‘wegwerptelefoon’.

30 procent smartphones sneuvelt

Gemiddeld sneuvelen één op de drie smartphones binnen twee jaar. In de meeste gevallen gaat het om beeldschermschade. 61 procent van alle Nederlanders heeft het toestel de afgelopen twee jaar laten repareren. 11 procent laat zijn toestel niet repareren omdat de schade het repareren niet waard is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wellicht ook interessant


Specificaties Google Pixel 2 lekken uit

Er zijn nieuwe uitgelekte specificaties van de Google Pixel 2 en de Google Pixel 2 XL uitgelekt. Google zou de toestellen intern ‘walleye’ en ‘taimen’ noemen. Het kleinste toestel, de Google Pixel 2, krijgt een 5.0 inch scherm, geproduceerd door HTC. Het grotere toestel krijgt een 5.99 inch beeldscherm met dunne schermranden en wordt gefabriceerd door LG.

Lees verder...

OnePlus introduceert nieuwe OnePlus 5

OnePlus heeft haar nieuwste vlaggenschiptoestel, de OnePlus 5 uit de doeken gedaan. Het toestel moet de tegenhanger worden van duurdere smartphones, zoals die van Apple en Samsung. Het toestel kost tussen de 499 en 599 euro. Daarmee is het de duurste smartphone die OnePlus tot nu toe heeft uitgebracht.

Lees verder...

Samsung Galaxy J5 verkrijgbaar in Nederland

Samsung Galaxy J5 verkrijgbaar in Nederland
De nieuwe Samsung Galaxy J5 (2017) is sinds vorige week verkrijgbaar in ons land. Het toestel heeft een 2017-update gekregen en werd begin deze maand door Samsung aangekondigd. Het gaat om een middenklasse toestel met een vriendelijke prijs, maar goede specificaties.

Lees verder...

Motorola Moto C Plus naar Benelux

De Motorola Moto C Plus is sinds vorige week officieel verkrijgbaar in de Benelux. De smartphone is gericht op mensen die een smartphone nodig hebben, maar daar niet de hoofdprijs voor willen betalen. De Motorola Moto C is geschikt voor mensen die graag een bericht sturen op WhatsApp en Facebook willen gebruiken.

Lees verder...