De mobiele telefoon is tegenwoordig onze grootste vriend. We gebruiken het apparaat altijd en overal. Of je nu aan de andere kant van de wereld bent of reist met de NS: in contact blijven met vrienden was nog nooit zo gemakkelijk. Toch zorgt het ook voor een hoop ergernis. Zelfs in een restaurant pakken veel mensen hun mobieltje erbij.
Ergernis in een restaurant
Alleen het voorbereiden van een etentje gebeurt in veel gevallen met de smartphone. Even een restaurant zoeken op internet en de menukaart afstruinen is een fluitje van een cent. Een onontdekt pareltje tref je waarschijnlijk niet, maar weten wat je kunt verwachten heeft ook zijn voordelen. Bovendien kun je de keuze vantevoren bespreken met je gesprekspartner. Eenmaal in het restaurant moet de smartphone toch echt uit, vindt 90 procent van de jongeren. Enige tijd geleden wees een onderzoek van EenVandaag uit dat ruim tweederde (65 procent) zich ergert zich als de gesprekspartner tijdens het eten het mobieltje erbij pakt. Vooral tijdens een gesprek (94 %) en midden in een restaurant (86 %) kan het volgens veel jongeren echt niet door de beugel.
Psychologisch onderzoek
Volgens een psychologisch onderzoek van de Essex Universiteit in Groot-Brittannië zorgt de aanwezigheid van een mobiele telefoon ervoor voor dat mensen zich minder begripvol tegenover elkaar voelen. Alleen al de aanwezigheid van een mobieltje op tafel verstoort de sociale interactie, zo stellen de psychologen. Ze concludeerden dat de smartphone voor minder empathische gevoelens zorgt tijdens conversaties. Om ergernis te voorkomen kun je dus beter je mobieltje wegleggen. Desondanks schendt een aanzienlijk deel van de restaurantgangers de regel dat Facebook of WhatsApp even geen deel uit moet maken van een face-to-face gesprek. Even een foto maken van je eten en dit delen op social media als Facebook en Instagram is een populaire bezigheid.
Restaurants binden de strijd aan tegen de smartphone
Diverse restaurants hebben besloten de strijd met de mobieltjes aan te gaan. Onlangs bedacht een Nederlands restaurant uit Brabant een speciale app dat ervoor moet zorgen dat restaurantgangers hun smartphone in de tas laten. Met een puntensysteem kun je in dit tapasrestaurant heuse prijzen winnen. Met genoeg punten kun je bijvoorbeeld een avondje onbeperkt tapas eten in dit restaurant. Naast de kans op mooie prijzen is het gesprek met je tafelpartner ook nog eens een stuk gezelliger. De werkwijze is simpel. Je logt in op de applicatie en vervolgens begint een stopwatch met tellen. Hoe langer de smartphone ongebruikt blijft, hoe meer punten je wint. Als je het mobieltje toch niet met rust kan laten, telt de stopwatch niet meer verder en win je ook geen punten.
Nieuwe trend
Niet alleen in Brabant, maar ook in de rest van de wereld verzinnen steeds meer restaurants ludieke manieren om de smartphone of iPhone te weren. De roep om meer sociaal contact is een trend. Daarbij worden smartphones niet verboden, want dat geeft waarschijnlijk een averechts effect. Als klanten iets kunnen winnen of korting ontvangen werkt het wel. In een restaurant in Los Angeles krijgen bezoekers bijvoorbeeld 5 procent korting als ze hun telefoon voor gebruik afstaan. Ongeveer de helft van de klanten maakt gebruik van deze mogelijkheid. Dat mensen zich gemakkelijk laten afleiden door smartphones wijten restauranteigenaars voor een deel ook aan zichzelf. Zij zorgen er immers voor dat er een wifi-connectie beschikbaar is.
Smartphone als voordeel
Sommige restaurants werken juist andersom. Zij gebruiken de mobiele technologie ter eigen voordeel in plaats van het te verbieden. Bij zaken als Domino’s Pizza kun je bijvoorbeeld bestellen via een app. Ook bestellen via de smartphone wint steeds meer aan populariteit. In Nederland heb je bijvoorbeeld de ‘Your Smart Butler App’ waarmee je met je smartphone kunt bestellen en afrekenen. Je weet precies hoeveel je betaald, en hoeft niet lang te wachten. Een andere populaire restaurant app op de Android is ‘Tabber’. Dankzij deze app kun je zelf bepalen wanneer je iets besteld.
De toekomst
Een klein deel van de restaurantgangers maakt gebruik van deze digitale ontwikkeling in restaurants. In de toekomst zou dat sterk kunnen toenemen. Aan de andere kant zorgt de toenemende aversie tegen smartphones in restaurants juist voor een tegenstrijdige trend. Onthoud dus goed dat het per restaurant verschilt of je je smartphone mag gebruiken.