• Erik
  • 0

De mobiele telefoon is tegenwoordig onze grootste vriend. We gebruiken het apparaat altijd en overal. Of je nu aan de andere kant van de wereld bent of reist met de NS: in contact blijven met vrienden was nog nooit zo gemakkelijk. Toch zorgt het ook voor een hoop ergernis. Zelfs in een restaurant pakken veel mensen hun mobieltje erbij.

Ergernis in een restaurant

Alleen het voorbereiden van een etentje gebeurt in veel gevallen met de smartphone. Even een restaurant zoeken op internet en de menukaart afstruinen is een fluitje van een cent. Een onontdekt pareltje tref je waarschijnlijk niet, maar weten wat je kunt verwachten heeft ook zijn voordelen. Bovendien kun je de keuze vantevoren bespreken met je gesprekspartner. Eenmaal in het restaurant moet de smartphone toch echt uit, vindt 90 procent van de jongeren. Enige tijd geleden wees een onderzoek van EenVandaag uit dat ruim tweederde (65 procent) zich ergert zich als de gesprekspartner tijdens het eten het mobieltje erbij pakt. Vooral tijdens een gesprek (94 %) en midden in een restaurant (86 %) kan het volgens veel jongeren echt niet door de beugel.

uiteten met je mobiele telefoon

Psychologisch onderzoek

Volgens een psychologisch onderzoek van de Essex Universiteit in Groot-Brittannië zorgt de aanwezigheid van een mobiele telefoon ervoor voor dat mensen zich minder begripvol tegenover elkaar voelen. Alleen al de aanwezigheid van een mobieltje op tafel verstoort de sociale interactie, zo stellen de psychologen. Ze concludeerden dat de smartphone voor minder empathische gevoelens zorgt tijdens conversaties. Om ergernis te voorkomen kun je dus beter je mobieltje wegleggen. Desondanks schendt een aanzienlijk deel van de restaurantgangers de regel dat Facebook of WhatsApp even geen deel uit moet maken van een face-to-face gesprek. Even een foto maken van je eten en dit delen op social media als Facebook en Instagram is een populaire bezigheid.

Restaurants binden de strijd aan tegen de smartphone

Diverse restaurants hebben besloten de strijd met de mobieltjes aan te gaan. Onlangs bedacht een Nederlands restaurant uit Brabant een speciale app dat ervoor moet zorgen dat restaurantgangers hun smartphone in de tas laten. Met een puntensysteem kun je in dit tapasrestaurant heuse prijzen winnen. Met genoeg punten kun je bijvoorbeeld een avondje onbeperkt tapas eten in dit restaurant. Naast de kans op mooie prijzen is het gesprek met je tafelpartner ook nog eens een stuk gezelliger. De werkwijze is simpel. Je logt in op de applicatie en vervolgens begint een stopwatch met tellen. Hoe langer de smartphone ongebruikt blijft, hoe meer punten je wint. Als je het mobieltje toch niet met rust kan laten, telt de stopwatch niet meer verder en win je ook geen punten.

Nieuwe trend

Niet alleen in Brabant, maar ook in de rest van de wereld verzinnen steeds meer restaurants ludieke manieren om de smartphone of iPhone te weren. De roep om meer sociaal contact is een trend. Daarbij worden smartphones niet verboden, want dat geeft waarschijnlijk een averechts effect. Als klanten iets kunnen winnen of korting ontvangen werkt het wel. In een restaurant in Los Angeles krijgen bezoekers bijvoorbeeld 5 procent korting als ze hun telefoon voor gebruik afstaan. Ongeveer de helft van de klanten maakt gebruik van deze mogelijkheid. Dat mensen zich gemakkelijk laten afleiden door smartphones wijten restauranteigenaars voor een deel ook aan zichzelf. Zij zorgen er immers voor dat er een wifi-connectie beschikbaar is.

Smartphone als voordeel

Sommige restaurants werken juist andersom. Zij gebruiken de mobiele technologie ter eigen voordeel in plaats van het te verbieden. Bij zaken als Domino’s Pizza kun je bijvoorbeeld bestellen via een app. Ook bestellen via de smartphone wint steeds meer aan populariteit. In Nederland heb je bijvoorbeeld de ‘Your Smart Butler App’ waarmee je met je smartphone kunt bestellen en afrekenen. Je weet precies hoeveel je betaald, en hoeft niet lang te wachten. Een andere populaire restaurant app op de Android is ‘Tabber’. Dankzij deze app kun je zelf bepalen wanneer je iets besteld.

De toekomst

Een klein deel van de restaurantgangers maakt gebruik van deze digitale ontwikkeling in restaurants. In de toekomst zou dat sterk kunnen toenemen. Aan de andere kant zorgt de toenemende aversie tegen smartphones in restaurants juist voor een tegenstrijdige trend. Onthoud dus goed dat het per restaurant verschilt of je je smartphone mag gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Wellicht ook interessant


Specificaties Google Pixel 2 lekken uit

Er zijn nieuwe uitgelekte specificaties van de Google Pixel 2 en de Google Pixel 2 XL uitgelekt. Google zou de toestellen intern ‘walleye’ en ‘taimen’ noemen. Het kleinste toestel, de Google Pixel 2, krijgt een 5.0 inch scherm, geproduceerd door HTC. Het grotere toestel krijgt een 5.99 inch beeldscherm met dunne schermranden en wordt gefabriceerd door LG.

Lees verder...

OnePlus introduceert nieuwe OnePlus 5

OnePlus heeft haar nieuwste vlaggenschiptoestel, de OnePlus 5 uit de doeken gedaan. Het toestel moet de tegenhanger worden van duurdere smartphones, zoals die van Apple en Samsung. Het toestel kost tussen de 499 en 599 euro. Daarmee is het de duurste smartphone die OnePlus tot nu toe heeft uitgebracht.

Lees verder...

Samsung Galaxy J5 verkrijgbaar in Nederland

Samsung Galaxy J5 verkrijgbaar in Nederland
De nieuwe Samsung Galaxy J5 (2017) is sinds vorige week verkrijgbaar in ons land. Het toestel heeft een 2017-update gekregen en werd begin deze maand door Samsung aangekondigd. Het gaat om een middenklasse toestel met een vriendelijke prijs, maar goede specificaties.

Lees verder...

Motorola Moto C Plus naar Benelux

De Motorola Moto C Plus is sinds vorige week officieel verkrijgbaar in de Benelux. De smartphone is gericht op mensen die een smartphone nodig hebben, maar daar niet de hoofdprijs voor willen betalen. De Motorola Moto C is geschikt voor mensen die graag een bericht sturen op WhatsApp en Facebook willen gebruiken.

Lees verder...